2020. november 19., csütörtök

SZALMAILLATTAKARÓ - eredeti, és a kritikák

 egy csöppnyi ház szemében láz

vaskályha előtt hasábnyi vágy

szalmaillat a takaró

a konyha padján nyílt a szó

a hang ölelt anyám a szép 

köntöse volt sok nehéz év 

arcán a pír virágszirom

fagyott éjbe múló sikoly

de ő dalolt s a festett ég

tüzet csiholt ma bennem ég

a fáj sem fájt ha szállt a szó

a ringató a ringató


2010.12.06-12.21.

Zsefy Zsanett


(Édesanyámhoz, aki oly könnyedén viselte egész életében a betegségét, mint rét a pitypang virágát..) 

A dunapArt café időközben megszűnt. Örülök, hogy időben elmentettem a véleményeket... 

A dunapArt cafén kapott visszajelzések/1.

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 19:57:31

Köszönöm a véleményed kedves istvándor.

Az 'altató'-hoz hasonlóan - 'azt' is sokan választják - bátorkodtam ezt a címet választani..... 

nem éreztem annyira egyedinek..és J.A. költői nagyságát általa sértőnek....egyszerűen szép, 

és odaillő sztem ....de gondolkodom..

manulya 2010. december 20., 19:04:28

Hangulatos emlékidéző. Tetszik.

Igen, a cím lehetne más!

Szép estét Zsanett! :-)

istvándor 2010. december 20., 18:05:00

--szerintem más címet kellene adnod, mert, aki ismeri, akaratlanul is összehasonlítja József Attila 

azonos című nyolcsorosával és 

annak ellenére von párhuzamot a két vers között, hogy semmi közük nincs egymáshoz, de én akkor is

ezt hallom erősebben: 'Holott náddal ringat,

holott csobogással,'...pedig ez is szép vers!--

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 16:51:52

Köszi Lion.:)

lion 2010. december 20., 16:00:37

ügyesen javítottad,... szerintem sokkal jobb lett így:)

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 15:09:40

Köszönöm, kedves Lion!

Átnéztem, javítottam..

- ..olyan esetlen is volt korábban..:) -

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 15:07:48

Így igaz, kedves Kosa. Köszönöm.

lion 2010. december 20., 14:56:11

'... a fáj sem fájt, ha szállt a szó...'


szép gondolat Zsanett...

(a központozást és a tördelést még érdemes lenne átnézned...)

kosa 2010. december 20., 10:15:16

Az anya szeretet, testi és lelki biztonságot nyújt, ami később is 'ég', szava örökbölcső és 'ringató'.


Szép vers. 

A dunapArt cafén kapott visszajelzések/2.

Gámentzy Eduárd ( Edu ) 2010. december 21., 01:10:01

Zsanett, mondanék én is pár szót. Nekem az első sor, 'egy csöppnyi ház' valahogy gyerekessé , 

kicsit cukormázassá teszi az egészet.

Hatalmas a kontraszt.

Olyan, mintha egy kezdő írná az elejét, aztán egy vérprofi kiveszi a kezéből a tollat és folytatja.


'vaskályha előtt hasábnyi vágy

szalmaillat a takaró '

- Ez remek.


a konyha padján nyílt a szó

a hang ölelt

anyám a szép

köntöse volt sok nehéz év

arcán a pír virágszirom


- Gyönyörű.


'fagyott éjben néma sikoly' - ez nem tetszik, túl közhelyes. Ront a versen.

A befejezést is jónak tartom, egyszerű és tiszta, közben adsz az érzéseidből és ez fogható.

Amúgy tehetséges vagy, annyi szent. Ha egyszer összeáll benned a kép és győz a profi éned, 

akkor nagyon jó leszel.


istvándor 2010. december 20., 21:13:30

:)

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 20:16:32

Jaj..már lecseréltem..nem rossz! Egészen egyedi is - lenne-...

Még fontolom, fontolgatom.

istvándor 2010. december 20., 20:13:34

-nem is sértő!---pusztán az olvasó ösztönös párhuzam-keresésére céloztam--én például kapásból ezt a címet 

adtam volna:Szalmaillattakaró---:)--ráadásul a 2 L és 2 T rendhagyó betűképet ad a szónak:)

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 20:11:16

Talán lehetne:

öledben

??

Zsefy Zsanett 2010. december 20., 20:08:40

Köszönöm, kedves manulya.

Feladtátok a leckét istvándorral..Komolyan fontolóra veszem..de fájó szívvel...:(

Neked is szép estét! 


A dunapArt cafén kapott visszajelzések/3.

Zsefy Zsanett 2010. december 21., 09:51:49

bocsánat..aposztróf nélkül.

H az: éjben..akkor kellene: 'múló..azaz elmúló..

Zsefy Zsanett 2010. december 21., 09:50:06

köntöse volt sok nehéz év

arcán a pír virágszirom

fagyott éjbe 'múló sikoly

Zsefy Zsanett 2010. december 21., 06:54:14

Még az utolsó mondatodhoz:

Kaptam már sok dicséretet /is/, de attól függetlenül, hogy jól esett,és köszönettel vettem, 

mindig - legalábbis úgy érzem -  tudtam a 'helyén' kezelni az értékelést....még eddig azt a jelzőt, 

hogy tehetség, nem emlékszem, hogy írták volna..ez meglepett...köszönöm.

/Úgy érzem, sokkal nehezebb lesz ezután megfelelni../

Zsefy Zsanett 2010. december 21., 06:42:55

Kedves Edu!

Ennél jobban nem indulhatott volna a napom - leszámítva, hogy valószínű az álmosságtól , 

nem ismertem fel az új címmel a versem...-

Én kimondottan örömmel veszem, és megtisztelőnek, amikor segítetek feltárni a hibákat. Főleg :) akkor -jön jól - , 

ha én is érzem, hogy jó..jó.., de még nem az igazi..

Az /új/ címen még mindig meditálok...- ahogy írtam, valahogy nem érzem magaménak..

a 'csöppnyi'-n is...eredetileg 'régi' volt...de arról viszont nekem ugrott be állandóan Kovács Kati egyik dala....:)

'köntöse volt sok nehéz év

arcán a pír virágszirom

fagyott éjben néma sikoly'

korábban így hangzott:


'köntöse volt sok nehéz év

rózsa-mintában ragyogott

körötte minden megfagyott'


A 'rózsamintában'-t erőltetettnek éreztem..

/Pedig volt egy csodás - ízléses- rózsamintás köntöse..gyönyörű volt benne. Mindig felvettem, 

amikor esténként moziba, színházba mentek anyuék...

s én addig otthon abban voltam a Királylány.../ 


Nincsenek megjegyzések: